tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

To: tcoxbrown@gmc-uk.org

From: Brian Deer <mailbrian@briandeer.com>
Subject: Wakefield, Walker-Smith, Murch

Cc:

Bec:

Attached:

Brian Deer
c/o The Sunday Times, 1 Pennington Street, London E1 9XW
mailbrian @briandeer.com

The General Medical Council,
17 8 Great Portland Street,
London WiW5JE February 25 2004

2733564 Andrew Jeremy Wakefield

1700583 John Angus Walker-Smith
2540201 Simon Harry Murch

Following an extensive inquiry for The Sunday Times into the origins of the public panic over MMR, I write
to ask your permission to lay before you an outline ofevidence that you may consider worthy of evaluation
with respect of the possibility of serious professional misconduct on the part ofthe above named registered
medical practitioners.

(A) Events at Royal Free Hospital
1. Background

These matters arise from activities focussed on the paediatric gastroenterology department and the
academic department of medicine at the Royal Free Hospital, Hampstead, between approximately June 1996
and December 2001.

During that period, a series of developmentally disordered children with gastric symptoms were investigated
by the above-named doctors. During week-long admissions and under sedation or general anaesthetic, these
investigations included, among other things, ileocolonoscopies, upper gastrointestinal endoscopies, lumbar
punctures, barium follow-throughs and MRI scans. A description of these investigations may be found at
http://briandeer.com /mmr/royal-free-11.htm

I am not a doctor, but my research leads me to think that some of these investigations - particularly the
intubations and lumbar punctures - are highly-invasive procedures, which posed potential risks to the
children, and which may be carried out only on the following grounds:

(a) In a doctor’s reasonable judgment, they are likely to be of clinical benefit to the child, and/or

(b) They are properly authorised by a competent ethics committee.

The precise number of developmentally disordered children who underwent these investigations is not
clear, and I believe warrants inquiry beyond my present reach as a journalist. Material apparently from an
initial series of 12 cases was published in the Lancet on February 28 1998 by the three named doctors, and
others. A series of 30, including the 12, was published as an abstract in Gut (vol 42, supp 1, TF340), based on

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

a presentation at a conference in Harrogate in March 1998. A series of 60 children, including the others, was
published in the American Journal of Gastroenterology in September 2000. I think that some tests were
performed on up to 300 children. I understand that up to 150 ofthese were clients of a single solicitor, Mr
Richard Barr.

I believe there are grounds to ask whether the motive for these investigations may have been:
(a) In the case of Mr Wakefield, Professor Walker-Smith and Dr Murch to find what they believed to be a
distinctive gut pathology in some developmentally disordered children, in association with evidence
of measles virus in the central nervous system. They thought that these together might be evidence of
an unrecognised medical condition.

(b) In the case of Mr Wakefield, to advance litigation against drug companies by finding children, pre-
screened by solicitors and claimant groups, with a particular constellation of symptoms that might
accord with theories of his own which he hoped to place before a court.

2. Were investigations “approved”?

Application was made to the ethical practices committee ofthe Royal Free Hospital by Mr Wakefield,
Professor Walker-Smith and Dr Murch to perform these investigations, and was approved by the committee
on November 13 1996. The reference is 172-96. This research is described as “A new paediatric syndrome;
enteritis and disintegrative disorder following measles/rubella vaccination.” I draw your attention to the
vaccine, which is not MMR. The protocol further specifies the children to be studied as suffering from
disintegrative disorder, or Heller’s Disease. The approval letter can be found at

http://briandeer.com /mmr/royal-free-10.htm

This protocol was then apparently the basis for study of children who were vaccinated with a different
vaccine - MMR - and who suffered from autism - a condition related to, but I think different from, Heller’s
Disease. All children apparently had some form of gastric symptoms, although what these were isn’t wholly
clear to me. An informed consent document, submitted by Mr Wakefield to the ethics committee, can be
found at http://briandeer.com /mmr/royal-free-12.htm

In the Lancet paper of February 28 1998, it states: “Investigations were approved by the Ethical Practices
Committee of the Royal Free Hospital NHS Trust, and parents gave informed consent.”

3. Were investigations “clinically indicated”?

Following publication of the series of 12 in the Lancet, Professor Sir David Hull wrote on July 6 1998 to the
dean of Royal Free’s medical school, Professor Arie Zuckerman, inquiring into the basis of the ethics
committee approval. His letter is at http://briandeer.com /mmr/royal-free-1..,htm Professor Hull
appears to be concerned at the invasive nature ofthe tests, and asks if they are ongoing.

After making inquiries within the medical school, the dean replied on July 27 1998, reporting the words of
Dr Michael Pegg, chair of the hospital’s ethics committee, that “the Committee did not approve the
investigations”.

The dean explains: “The Committee approved data collection from investigations that were indicated
clinically and that it is not the role of an Ethics Committee to question clinicians’ judgement as to what are
and what are not clinically indicated investigations.”

The justification for the invasive investigations, therefore, moves from ethical approval to clinical
indication. This line is taken in various communications, particularly following Professor Hull’s

intervention.

On February 20 2004, the Lancet, without agreement, issued a press release of confidential and embargoed

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

material from discussions between myself, representing The Sunday Times, and the journal. This breach of
confidence served to deflect criticism of the Lancet, and its editor, Dr Richard Horton, who apparently
previously worked with Mr Wakefield at Royal Free and who published the 1998 paper. Attached to this
press release was a statement by Dr Murch, which deals with the ethical issue. This is at
http://briandeer.com /mmr/royal-free-13.htm Among other things, in the fourth paragraph, Dr
Murch explains with regard to the lumbar punctures [my emphases]:

“We had in particular taken advice for the neurological investigations, since som e of the referrals appeared
to have suffered an encephalitic illness... Several ofthese cases had not been investigated to exclude a
primary cause of their regression...”

AsThave said, I am not a doctor, but I have studied this issue and have taken advice. As alay person, I
respectfully submit to the GMC that it may not be possible to claim that the standardised battery of tests as
set out in the protocol, including these specific invasive procedures, carried out together as described in the
patient consent document, can reasonably be said to be clinically indicated. It appears that Dr Murch tacitly
acknowledges a lack of indication in at least a number of cases in his reference to “some” and “several”
children.

Therefore, there was, in my view, neither ethical approval, nor or clinical indication for the invasive
investigation of some children.

4. A conflict ofinterest

The finding from my inquiry which has attracted most attention in recent days is that Mr Wakefield -
apparently unknown to colleagues, including Professor Walker-Smith and Dr Murch - had entered into a
contract with what was at the time the Legal Aid Board to carry out tests on litigants in a lawsuit against
pharmaceutical companies. The contract was dated August 1996 and valued at £55,000.

The Lancet paper states, with regard to financial support: “This study was supported by the Special Trustees
of Royal Free Hampstead NHS Trust and the Children’s Medical Charity.” No mention is made of Mr
Wakefield’s contract, and, prior to my investigation, this contract was never made public. Mr Wakefield now
says that, as the investigations on the children were paid for under the NHS and the legal aid money spent on
other things, he did not need to disclose the payment. He says he will disclose it in a paper apparently
intended for publication at some time in 2004.

5. Litigants in the case series

I respectfully submit that the power of the Lancet paper, which led to a worldwide panic over the safety of
MMR, lay in what appeared to be simple facts:
(a) Two thirds ofthe parents of 12 developmentally disordered children with gastric symptoms
routinely attending a teaching hospital’s paediatric gastroenterology department appeared to blame
MMR.

(b) The recalled onset of behavioural symptoms in the children is reported in the paper as within days
(average 6.3) of immunisation.

At outpatients, the parents would have said words to the effect of: “It’s the MMR, doctor”. Although the
series was of only 12 children, such assertions, apparently by parents in eight instances, if accurate, may
have been worthy of report, for debate within the profession.

However, my inquiries have established that some significant number of these parents were either actually
suing drug companies when they attended the hospital, or declared such an intention soon after. I think the
number may be a clear majority of the case series. Confronted on this point by The Sunday Times, Mr
Wakefield has admitted that “four or five” were litigants. The Legal Services Commission may be able to

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

advise.

It is a logical certainty that a parent who is suing a drug company, alleging that MMR damaged their child,
will, when asked, blame MMR.

Ifeven “four or five” of the eight children were litigants, it would appear to me to be gravely misleading to
imply, and to allow to stand unqualified for six years, that an association between the children’s
developmental problems and MMR had been found.

6. Scientific fraud

Although I am not medically qualified, I have studied the 1998 Lancet paper, and interviewed two of its
authors, and I do not believe, even at face value, that the work can have been carried out in the manner that
the public has been led to believe. Documents in my possession, including a 2000 submission to the ethics
committee, and statements made to The Sunday Times by Mr Wakefield, Professor Walker-Smith and another
author, claim that these children were part of the hospital’s routine clinical caseload.

It is quite plain to me, and I believe can be confirmed using the GMC’s statutory powers, that the bulk of
these 12 children, and much of the continuing series of developmentally disordered children seen in the
paediatric gastroenterology department, were in fact orchestrated referrals and, in some cases, active
solicitations by the Royal Free team. In one case I know of, Professor Walker-Smith wrote to a consultant
paediatrician soliciting a child by name, at Mr Wakefield’s instigation, when that paediatrician did not believe
that the child warranted referral.

It is my belief that the case series which triggered the worldwide panic over MMR was, in effect, rigged by Mr
Wakefield, with at least Professor Walker-Smith turning a blind eye to what was going on.

7.Deception of the profession

I have by no means been the first to become aware of serious shortcomings and anomalies in the work being
published by Mr Wakefield and the others from Royal Free. AsI understand it, the Department of Health, the
American Academy of Paediatrics and the Centers for Disease Control have all sought to question Mr
Wakefield. He has rebuffed those approaches and refuses to speak to me. However, on two occasions Mr
Wakefield has been asked questions and, in a fashion, has answered them.

The first occasion was a very important meeting convened by the Medical Research Council on 23 March
1998 specifically to discuss the Lancet paper and its growing impact on public opinion. At this meeting, Mr
Wakefield was squarely asked where he had got the children. A number of persons at the meeting say they
have clear recall of this issue. There is also a confidential minute taken by the MRC staff:
¢) How were the patients selected?
Members were interested in how the children had come to be referred to the RFHMS team, as this had
a bearing on the issue of bias in the generation of the case series. Mr Wakefield explained that
originally the parents of the children had come to the Group without any connection through any
other organisation. Latterly, following media attention, parents had heard of the RFHMS Group’s
work, either directly or through other organisations.

In a letter to the Lancet, published on May 2 1998, Dr A Rouse, of Wiltshire Health Authority, raises the issue
oflitigation and whether there was some element of bias in the selection of the children in the study. Mr
Wakefield dissembles in his response and claims “No conflict of interest exists”.

8. Misapplication of public money

According to the Legal Services Commission, it paid, as the Legal Aid Board, £55,000 to Mr Wakefield to
provide it with a report giving full clinical and scientific details on ten claimant children. However, Mr

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

Wakefield has admitted in response to my investigation that the children’s care and tests were paid for under
the NHS. The chiefexecutive of Royal Free tells me that, to his knowledge, the legal aid money went to Mr
Wakefield’s virological interests, and Professor Walker-Smith tells me that it was spent on studies of a wider
group of children. I conclude from this that the money was not spent in the manner for which it was given:
what I believe the NHS calls “double-billing” or “double-paying”, which may be financial fraud.

The GMC may be able to get to the bottom of this, and the precise nature of his contractual obligations
arising from the litigation, dealing directly with the Legal Services Commission.

(B) My submission to the GMC
1. With regard to Mr Wakefield, Professor Walker-Smith and Dr Murch

In the light of the material set out above, I submit to the GMC that there may be prima facie evidence that
these three may have embarked upon what amounted to a “fishing expedition” into the guts and spines of at
least some of these vulnerable, developmentally disordered children without either ethics committee
approval or clinical indication. I submit that, if this were found to be the case, that it would be a violation of
the rights of these children, in circumstances where parents could not give valid informed consent, and that
therefore this may amount to serious professional misconduct.

2. With regard to Mr Wakefield

In the light of the material set out above, I submit that on a matter as serious as the safety ofa vaccine,
touching on the health of millions of children, and affecting parental decisions of the utmost seriousness, Mr
Wakefield was under an absolute duty to make the true position clear, with regard to both his involvement in
the litigation and the litigant status of children upon whom he purported to derive findings. Mr Wakefield did
not do this, omitting vital information from publications and leaving the public confused with regard to the
true implications of the work performed at Royal Free. I submit that this may amount to serious
professional misconduct.

I believe there are grounds for the GMC to use its statutory powers to investigate whether the case series
published in the Lancet and elsewhere was so loaded with litigant children as to evidence the allegation that
the studies were rigged, and the published findings fraudulent. This would, of course, amount to serious
professional misconduct.

In Mr Wakefield’s responses to the Medical Research Council hearing, he failed to squarely answer straight
questions about the source ofthe children, and I submit that this failure, which could only have been
deliberate, may amount to serious professional misconduct. Similarly, a pattern of apparently evasive or
deceitful conduct on this matter of great public concern is evidenced in his reply to Dr Rouse in the Lancet of
May 2 1998.

Mr Wakefield admits that the money paid by the Legal Aid Board for comprehensive reports on ten children
was, in fact, spent on something else. I submit that this may amount to financial fraud, and therefore serious
professional misconduct.

Conclusion

As a matter of public duty, I write to offer this outline of my main findings, and to offer the GMC my fullest

cooperation in getting to the bottom of these matters.

Yours sincerely,

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



tcoxbrown@gmc-uk.org, 12:16 PM 2/25/2004 +0000, Wakefield, Walker-Smith, Murch

Brian Deer

http://briandeer.com

Printed for Brian Deer <mail58@briandeer.com>



